Het Centraal Station in Den Haag krijgt hoogstwaarschijnlijk twee ondergrondse sporen. Door deze nieuwe constructie moet er op CS voldoende ruimte ontstaan om het station eindpunt te laten worden voor de lijn van RandstadRail richting Rotterdam Hofplein én voor meer treinen van de Nederlandse Spoorwegen (NS).
De perrons 11 en 12 van de NS worden tot 2010 de tijdelijke sporen voor RandstadRail richting Rotterdam Hofplein. Vanaf dat jaar hebben de NS die sporen weer nodig omdat er dan ieder kwartier intercity’s en stoptreinen naar Utrecht, Amsterdam en Rotterdam gaan rijden.
Daarom moeten er meer sporen komen op CS. Minister Peijs is bereid om een groot deel van de kosten voor de noodzakelijke verbouwing van het Centraal Station voor haar rekening te nemen. De bewindsvrouw heeft nu al toegezegd 68 miljoen euro te willen bijdragen voor uitbreiding van CS. Daarbij gaat het echter nog om varianten waarbij de noodzakelijk spooruitbreiding is voorzien in de Rijnstraat of Anna van Buerenstraat. De gemeente Den Haag vindt dit echter niet de meest aantrekkelijke toekomstvisie voor CS, zegt wethouder Bruins (VVD, verkeer). Den Haag ziet liever een uitbreiding van de sporen voor de NS ondergronds, onder de huidige sporen 11 en 12. Dit kost wel 30 miljoen euro meer dan uitbreiding van de NS-sporen boven de grond.
Bruins heeft vorige week overleg gehad met minister Peijs en daarbij is hem gebleken dat zij ‘begrip’ had voor de wensen van Den Haag. De gemeente gaat nu aantonen dat de ‘verdiepte varianten’ het best zijn voor de stad. Wethouder Bruins spreekt van ‘een zeer goed’ bericht.
“Dit is belangrijk voor de toekomst van Den Haag Centraal.” De wethouders van de grote steden waar RandstadRail gaat rijden, hebben ook besloten de sporen op de Zoetermeerlijn al volgend jaar zomer
worden vervangen. Nu rijden de NS nog op dat traject. Met ingang van september volgend jaar gaat ook hier RandstadRail rijden. De bedoeling was om de twee keer achttien kilometer spoor stukje bij
beetje te vervangen. Dat gaat echter nu in een keer gebeuren, van 3 juni 2006 tot 3 september 2006. Volgens wethouder Bruins is deze oplossing goedkoper. Daarom wordt in die periode extra openbaar
vervoer ingezet. De treinen tussen Gouda en Den Haag gaan vaker rijden, zeker in de spits. Bovendien gaan extra bussen rijden.