RandstadRail jaren vertraagd

Wat menigeen al zag aankomen, is nu officieel bekend: RandstadRail
loopt vertraging op. In plaats van 2004 zal de eerste tramtrein niet eerder dan 2007 rijden.
Voorlopig zal het Sprinter-geel in Zoetermeer dus nog de dienst uitmaken.

Oorzaak zijn technische maar vooral financiele problemen. De extra kosten door een verhoogde
BTW en andere tegenvallers is ongeveer 113 miljoen. De regio Den Haag geeft vooral de
Rotterdamse kant de schuld van de technische problemen, zelf zeggen ze geen problemen te
verwachten. Daarom wil men eventueel eerder RandstadRail invoeren op de Zoetermeer Stadslijn
dan op het Rotterdamse Hofpleinlijn-gedeelte.

Wat de gevolgen zijn voor de stations in de nieuwbouwwijken, zoals Leidschenveen, is niet
bekend. Hopelijk worden deze nieuwe stations al wel geopend, om zo bewoners van de
nieuwbouwwijken een goede OV-verbinding te geven.

Bronnen: RTV West,
Rotterdams Dagblad

Aanvulling 9 juni 2001 (complete berichten niet meer online beschikbaar)

Haagsche Courant 9 juni 2001: Hoe
RandstadRail ontspoorde

Een stukje over langslepende geschiedenis van RandstadRail.

Haagsche Courant 8 juni 2001:
Randstadrail ligt toch nog op koers

In dit artikel is te lezen dat ook aan de Rotterdamse kant wordt bezuinigd, ondere andere door
één tunnel tussen Kleiweg en Centraal in plaats van twee

Opmerkelijk is de suggestie van RandstadRail-projectleider Renzema dat er nog steeds op
invoering in 2004 wordt gemikt. De vertraagde invoer van RandstadRail op de Hofpleinlijn zou
altijd al de bedoeling zijn geweest. Wel maakt Renzema zich zorgen om de aanleg van de
Nootdorpboog, de verbinding van Den Haag Centraal via de Goudse Lijn naar het Leidschendamse
Onderhoudsbedrijf. Deze is noodzakelijk om gemengd verkeer van gewone treinen en
RandstadRail-stellen te voorkomen.

Aanvulling 6 juli 2001

Zoetermeerse Courant 6 juli 2001: Geen
extra geld voor Randstadrail

Minister Netelenbos van Verkeer&Waterstaat weigert het tekort van 100 miljoen gulden aan te
vullen. Waarschijnlijk moet er nu weer bezuinigd worden. Aan Rotterdamse zijde wordt er steeds
meer geklaagd over het uitkleden van RandstadRail. De partijen willen in oktober een definitieve
overeenkomst tekenen.

Reactie achterlaten