NS past spoorboekje 2007 aan na kritiek

De Nederlandse Spoorwegen gaan de nieuwe dienstregeling voor
2007 aanpassen. Het vervoerbedrijf voert onder druk van de
Tweede Kamer en consumentenorganisaties een flink aantal
wijzigingen door. Dat zei staatssecretaris Schultz van Haegen
(Verkeer) donderdag in de Tweede Kamer.

Kritiek en aanpassingen

De NS is van plan het huidige spoorboekje vanaf volgend jaar
geheel om te gooien. De kritiek was echter niet van de lucht.
Vooral de bereikbaarheid van de gebieden buiten de Randstad
laat in de nieuwe dienstregeling te wensen over, vinden de
Kamer en consumentenorganisatie. Ook de vaak langere reisduur
en de geplande sluiting van drie stations in Zeeland stuitte
hen tegen de borst.

De NS heeft inmiddels toegezegd dertig wijzigingen door te
voeren naar aanleiding van een advies van de consumentenclubs.
De NS zal voor onder meer betere aansluitingen zorgen en een
hogere reissnelheid regelen. Ook de kwartierdienst in de
Randstad wordt verbeterd, zei Schultz.

Waarschijnlijk volgen er meer aanpassingen. De NS heeft nog
niet gereageerd op de kritiek van de regionale overheden.
Bovendien gaat Schultz nog met het bedrijf rond de tafel
zitten. Daarbij zal zich inspannen om de gebieden buiten de
Randstad goed bereikbaar te houden en om de reissnelheid te
vergroten. “Ik heb een aantal ideeën”, zei de
staatssecretaris.

Nadelige gevolgen

Schultz benadrukte wel dat de nieuwe dienstregeling altijd
nadelige gevolgen voor een aantal reizigers zal hebben. Het
aantal verbeteringen moet echter de verslechteringen
overstijgen.

De consumentenorganisaties hadden om een jaar uitstel van het
nieuwe spoorboekje gevraagd, maar daar is Schultz niet toe
bereid. “De grenzen van de huidige dienstregeling zijn
bereikt.” Ze voegde daaraan toe dat de eis van de
consumentenorganisaties een middel was en geen doel. De dertig
verbeteringen die de NS doorvoert, maken uitstel volgens
Schultz al minder noodzakelijk.

Moties

De Kamer heeft donderdag elf moties ingediend die de
dienstregeling moeten verbeteren. Een meerderheid wil
bijvoorbeeld dat de reissnelheid niet afneemt en dat de
stations in Zeeland (Krabbendijke, Arnemuiden en Kapelle-
Biezelinge) minimaal een keer per uur door een trein worden
bediend.

Reactie achterlaten