Ingezonden brief 1 Stoptreinen
Als inwoonster van Zoetermeer vind ik het slecht dat een gemeente met ruim 120.000 inwoners geen snelle verbinding met Utrecht zal houden. In mijn ogen zouden er in de spits vier treinen per uur moeten rijden. Het voorstel van de Nederlandse Spoorwegen zal de verkeersdruk op de toch al bomvolle A12 alleen maar vergroten. Een waardeloos plan.
Karin van der Ven
Ingezonden brief 2 Stoptreinen
Het is onvoorstelbaar dat de NS vanaf december 2006 Zoetermeer, dat met zo’n 120.000 inwoners de derde stad van Zuid-Holland wordt, wil afschepen met stoptreinen. Ik vind het minachting voor de trouwe Zoetermeerse treinreiziger en slecht voor de stad. Ik reis al jaren dagelijks met de trein vanuit Zoetermeer richting Woerden en Utrecht. In het begin stopte er, net als in de plannen voor de nieuwe dienstregeling, alleen stoptreinen.
Sinds ook de sneltreinen in Zoetermeer stoppen, heb ik het aantal reizigers dat op Zoetermeer in- en uitstapt anorm zien groeien. En nog stteds zie ik elk jaar het aantal in- en uitstappers op station Zoetermeer toenemen.
Het valt op dat bij reizigers in oostelijke richting de sneltreinen populairder zijn dan de stoptreinen. Ik verwacht dan ook dat van de extra reizigers die de sneltrein kozen er weer velen afhaken als er alleen maar stoptreinen gaan rijden. NS dupeert duizenden reizigers met dit plan. Voor een paar duizend reizigers naar Utrecht is dit het meest vervelend. Zij gaan er tien minuten langer over hun reis doen of moeten extra overstappen (met kan op missen van de aansluiting en dus toch extra reistijd). Daar komt nog bij dat reizen per stoptrein minder comfortabel is dan per sneltrein/intercity.
Reizigers die via station Zoetermeer van en naar Den Haag, zullen drie tot vijf minuten per rit langer onderweg zijn dan nu met de sneltrein. Verder kan worden verwacht dat het aantal reizigers van en naar Zoetermeer met de uitbereiding van de kantoren in de omgeving van het station zal toenemen. Voorwaarde daarvoor is natuurlijk wel dat er een aantrekkelijke treinverbinding is, met meer dan alleen stoptreinen.
Gerrit Veeninga
Geen intercity
Met verbazing las ik het artikel ‘Gele kaart voor NS’ waarin wordt gesteld dat de directie van de NS van plan is alleen nog stoptreinen naar Zoetermeer te laten rijden en hier dus geen Intercity’s meer te laten stoppen. Sorry, maar die stoppen hier nu ook al niet, de enige treinen die nu stoppen zijn stoptreinen en sneltreinen, de Intercity Den Haag – Enschede/Groningen/Leeuwarden raast het station ook nu al voorbij. Een beetje beter op de hoogte zou niet verkeerd zijn.
Dat Zoetermeer nu al geen Intercity-station is en dat ik om met de trein in Utrecht te komen moet overstappen is overigens een belangrijke reden voor mij om de auto te pakken, maar ja, gezien het voornemen van de NS Zoetermeer niet eens meer als sneltrein-station te zien, zal de Intercity Den Haag – Utrecht (en verder) wel helemaal nooit in Zoetermeer gaan stoppen, maar wel in ‘wijk van Den Haag’ Voorburg
Ingezonden brief Nieuwsblad Zoetermeer 9 feb, Jeroen van der Veen