Sociale veiligheid speerpunt op lijn tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam
De haltes van het nieuwe RandstadRail worden voorzien van beveiligingscamera’s. Extra beveiligers en goede voorlichting moeten eveneens de veiligheid vergroten op de nieuwe spoorlijn tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam.
Sociale veiligheid is één van de speerpunten voor het nieuwe openbaar vervoerssysteem dat op 3 september in gebruik zal worden genomen. Volgens de beleidsmakers moet RandstadRail beter, sneller én comfortabeler zijn. En dat laatste gaat hand in hand met een veilig gevoel.
Niet alleen camera’s moeten daarvoor zorgen. Vervoerder HTM gaat eveneens 150 man extra aantrekken om toezicht te houden. Zij zullen op de perrons staan en stukken meerijden in de voertuigen. Kaartjes controleren behoort niet tot hun takenpakket.
Naast camera’s en extra beveiliging zullen de haltes ’s avonds ook extra goed zichtbaar blijven door felle verlichting. Het is de bedoeling dat in de toekomst ook de haltes van andere tramlijnen cameratoezicht krijgen. In de tramtunnel in Den Haag zijn al camera’s opgehangen. Ook rijden op andere trajecten al beveiligingsmensen mee.
De afgelopen jaren en nog steeds zijn er geregeld incidenten in de Haagse trams. De Sprintertrein op de Zoetermeerlijn is eveneens vaak het mikpunt van hangjongeren. Sinds een jaar zijn daarom ook de treinstellen tussen Zoetermeer en Den Haag voorzien van beveligingscamera’s.