HTM vaag over tramkaartje

Vanavond maakt de Sprinter zijn laatste rondje over de Stadslijn en in september moeten de sneltrams van RandstadRail al gaan rijden. Toch kan de HTM nog steeds niet zeggen hoeveel een
kaartje van Zoetermeer naar Den Haag gaat kosten. Evenmin is bekend hoe duur de abonnementen worden. Reizigers ergeren zich aan die onduidelijkheid. Voor Sprintergebruiker Ruud Keller die dagelijks via de Stadslijn reist tussen Zoetermeer en Amsterdam is het een groot probleem. “Erg vervelend, ik moest voor 2 juni beslissen over de verlenging van mijn NS- jaarkaart.”

De HTM kan nog geen duidelijkheid geven over de tariefstructuur, omdat de tramvervoerder en het stadsgewest Haaglanden er nog niet uit zijn. “Het is een ingewikkelde berekening,” legt een woordvoerder uit. “We willen een tarief dat voor lange tijd kan meegaan en daar is veel bedenktijd voor nodig.”

HTM zegt wel toe dat de kaartprijs ongeveer gelijk zal zijn aan die van de Sprinter. Ook komt er een apart abonnement voor de RandstadRail. De NS-jaarkaart is niet meer te gebruiken op RandstadRail. Particuliere bezitters van een NS-jaarkaart kunnen er zelfs al vanaf morgen geen gebruik meer van maken. Zij kunnen wel met korting een abonnement aanschaffen voor het vervangende busvervoer. Mensen die een NS-jaarkaart hebben via hun werkgever mogen die de komende drie maanden nog wel gebruiken maken van de vervangend bussen.

Op deze bussen geldt vanaf morgen tot begin september ook een zogenoemde puntenkaart. Voor één punt -gelijk aan één euro- kan binnen Zoetermeer worden gereisd. Reizigers kunnen ook gebruik
blijven maken van een strippenkaart. Die is wel iets minder voordelig.

Reactie achterlaten