Vaarwel Sprinter, Vaarwel

…het zijn de woorden van OV-fan Maarten Batenburg die, net als een aantal andere lezers, gehoor gaf aan onze uitnodiging om erinneringen over de Sprinter op te halen. Na de zomer rijden lightrailvoertuigen over het spoor waarop 29 jaar lang Sprinters reden. Weg treinen en weg stations. Zoetermeer verliest het predikaat ‘stad met de meeste stations van Nederland’, want de stopplaatsen voor de lightrail heten haltes.

De NS-stations Zoetermeer en Zoetermeer Oost blijven wel bestaan. Eerst neemt de krant afscheid van de Sprinter, een trein die de stad imago gaf, maar op den duur wel een negatief imago. Positief was de moderne vervoersvorm. Iedere Zoetermeerder woont op loop- of in elk geval fietsafstand van een station. Elk kwartier (in de spits elke tien minuten) stopte er een trein. Lachend reden de passagiers in twintig minuten langs de file op de A12. Terug uit Den Haag stopte de trein direct naast de winkels. Negatief was dat de Sprinter een ideale verzamelplek werd voor jongeren.

Vooral ’s avonds vielen sommige jongeren medereizigers lastig, tot berovingen en mishandelingen aan toe. Dankzij surveillanceteams en camera’s is dat probleem verminderd. Morgennacht rijdt de laatste Sprinter. Daarna kunnen er drie maanden lang geen passagiers over het spoor worden vervoerd. Het tracé wordt dan verder omgebouwd voor RandstadRail.

Reactie achterlaten