door Robert Buijs
De dienstverlening van de RegioTaxi Haaglanden is ver onder de maat sinds BTR Vervoerscombinatie op 1 september het vervoer van Connexxion heeft overgenomen.
Het functioneren van de RegioTaxi leidde tot klachten over de slechte bereikbaarheid van de centrale. Ook moeten bellers soms twintig minuten wachten voordat zij een taxi kunnen bestellen, of worden verkeerde gegevens genoteerd.
Bij de Zoetermeerse zorgcentra Buytenhage, ’t Seghe Waert en De Morgenster beamen de telefonistes dat er ontevredenheid is over de RegioTaxi. Bewoner Van Koert van zorgcentrum Buytenhage maakt met zijn vrouw geregeld gebruik van de dienst. “Pas wilde ik een rolstoeltaxi bestellen, maar er kwam een gewone taxi,” vertelt hij. “Mij werd aangeraden dan maar opnieuw een taxi te bestellen. We hadden een afspraak in het ziekenhuis, dus we kwamen natuurlijk niet meer op tijd.”
Niet alleen uit Zoetermeer komen klachten. Ook in Delft en het Westland hebben reizigers met een slechte dienstregeling te maken.
Directeur Paul Pietersen van BTR spreekt van ‘opstartproblemen’. “Sommige dagen liepen we anderhalf uur achter op schema en het bleek dat we veel meer rolstoelbusjes nodig hebben dan we dachten,”zegt hij. “We hopen over twee weken echt weer op orde te zijn.”
De overname door BTR was nodig omdat Connexxion niet de hele stad bereikte met de taxi.
Zondag 15 oktober taxirit met rolstoel Zoetermeer-Waddinxveen met mijn moeder. Deze taxi 3 to 4 dagen van tevoren besteld. S’Morgens vertrek 10.30 uur. Taxi arriveerde 10.10 uur, tevroeg maar geen bezwaar. Terugrit zou zijn om 16.30 uur. Na half uur wachten centrale gebeld. Kreeg de mededeling dat het nog wel een uur zou duren voordat er een busje beschikbaar was. Deze dus maar afbesteld en zelf privé vervoer geregeld.
Na al die negatieveberichten wordt het wel eens tijd dat er een positief bericht komt over de regiotaxi. Vanuit Zoetermeer worden meer dan 95 % van de ritten op tijd gereden. Het op tijd rijden is niet toevallig zo maar al geruime tijd. Het is opvallend dat hier mensen klagen die ook al voor 1 september altijd al een klacht hadden.
Ik wil wil niet ontkennen dat er veel klachten waren maar het wordt wel tijd dat er positief nieuws komt over de Regiotaxi.