De Oosterheemlijn zou moeten worden doorgetrokken en daar waar hij dan de A12 kruist, dient een station ‘BleiZo’ (Bleiswijk/Zoetermeer) te verrijzen. Hierover zijn de gemeentebesturen van Zoetermeer en Bleiswijk het eens geworden. Dat blijkt uit een notitie over het gebied dat 9 oktober in de gemeenteraad wordt besproken.
Station BleiZo zou een snelle mogelijkheid zijn voor Oosterhemers om in de trein Utrecht/Den Haag te stappen. Ook zouden de werknemers van de bedrijven die rondom het station worden gebouwd, met de trein kunnen komen in plaats van met de auto over de overvolle snelweg.
Het bureau Gerrichhauzen & Partners heeft de verschillende standpunten in kaart gebracht. De buurgemeenten zijn het nog niet eens wat er behalve ‘agribusiness’ nog meer bij het station zou moeten komen. Zoetermeer ziet graag woningbouw, omdat de bouwlocaties opraken. Bovendien levert het mogelijk meer treinreizigers op, wat de noodzaak van een station zou onderstrepen.
De NS eist minimaal duizend opstappers per dag op het station. Inmiddels heeft ze berekeningen van de gemeente onderschreven die aantonen dat er meer dan duizend opstappers zullen zijn.
Voordat het station er in 2010 ligt, zoals de planning nu laat zien, zullen nog veel meer neuzen dezelfde richting op moeten.
Stadsgewest Haaglanden heeft al geld gereserveerd voor de plannen. Het station zou moeten worden betaald uit het Meerjareninvesteringsprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) van het rijk.